صندلی هواپیما

مارکوپولو

صندلی هواپیما بدون هیچ شکی اصلی‌ترین وسیله برای یک تجربه سفر هوایی راحت و خوب است. حتی وقتی برای اولین بار می‌خواهید سفر هواپیما بشوید، سعی می‌کنید دنبال بهترین جا برای نشستن بگیرید. فرقی نمی‌کند سفر هوایی یک ساعت طول بکشد یا چندین ساعت، همیشه موقعیت و نوع صندلی اهمیت زیادی دارد. حتی صندلی مهم‌ترین ویژگی متمایزکننده کلاس‌های پروازی اقتصادی، بیزنیس و فرست است.

صندلی هواپیما

صندلی‌ها جزء جدایی‌نشدنی از هواپیماهای مسافربری هستند. صندلی‌ها در ردیف‌های در طول بدنه هواپیما (fuselage) چیده و کارگذاشته می‌شوند. نحوه چینش و جانمای صندلی‌ها هم «نقشه صندلی هواپیما» (aircraft seat map) نامیده می‌شود.

صندلی هواپیما

صندلی‌ها معمولا به ریل‌هایی که زیر کف هواپیما قرار گرفته‌اند متصل می‌شوند. نصب صندلی در کارخانه هواپیماسازی انجام می‌شود و اگر شرکت هوایی بخواهد در آنها تغییراتی انجام دهد باید وقت و هزینه زیادی صرف کند. برای امنیت مسافران صندلی‌ها به کمربند ایمنی مجهز هستند.

گارخانه هواپیما سازی

انتخاب صندلی

اول نکته اینکه همه صندلی‌ها به یک اندازه راحتی ندارد. ردیف نزدیک به در خروج اضطراری، ردیف راهرو، ردیف پنجره و همچنین ردیف‌هایی که نزدیک به بخش جلو هستند، بهترین صندلی‌های هواپیما را دارند.

احتمالا در سفرهای کاری کوتاه، شما دوست داشته باشید در ردیف‌های جلویی بنشینید تا در مقصد زودتر از هواپیما پیاده شوید و به کارتان برسید. در عوض در پروازهای طولانی مدت و شبانه احتمالا ترجیح می‌دهید تا صندلی کنار پنجره را انتخاب کنید تا بتوانید برای چرت زدن و خوابیدن سرتان را به دیواره هواپیما تکیه دهید.

هرچند نشستن روی صندلی کنار پنجره این مشکل هم دارد که هر بار برای رفتن به سرویس بهداشتی باید مزاحم همسفر کناری‌ بشوید.

اما کسانی‌که ترس از پرواز دارند، بهتر است صندلی‌های وسط هواپیما و روی بال را انتخاب کنند تا کمتر دچار مشکلات ناشی از تکان‌های پرواز بشوند.

صندلی هواپیما

اما اگرطول پرواز نیاز فضای بیشتری برای پاها دارید، صندلی‌های نزدیک درخروج اضطراری بهترین گزینه است. البته توجه داشته باشید که این صندلی‌ها برای سفر با خانواده مناسب نیست. بچه‌های زیر سن 12 یا 15 سال (براساس نوع هواپیما متغییر است) اجازه ندارند در ردیف‌های نزدیک به در خروج بنشینند.

حتی در برخی از کشورها این قانون برای صندلی‌های پشت و جلوی در خروج اضطراری هم صادق است. هواپیماهای بزرگ‌ترین معمولا دو ردیف صندلی نزدیک در خروج دارد، در این صورت توصیه می‌کنیم ردیف اول انتخاب شما نباشد، چرا که پشتی‌ صندلی‌شان به عقب برنمی‌گردد.

اگر انتخاب نهایی‌تان همین ردیف نزدیک به در خروج اضطراری بود، پس فراموش نکنید که در صورتی‌که اتفاقی رخ داد از شما انتظار کمک کردن به دیگران می‌رود.

صندلی هواپیما

برخی دیگر از مسافران مخصوصا کسانی‌که زیاد سفر هوایی دارند، صندلی‌هایی را که دقیقا پشت یک مانع (نظیر دیوار، پرده یا تلویزیون) قرار می‌گیرند را ترجیح می‌دهند. این موانع قسمت‌ها مختلف هواپیما را از هم جدا می‌کند. وقتی ردیف مقابل شما قرار ندارد، شما دیگر گرفتار پشتی عقب‌داده‌شده یا سر مسافر جلویی نخواهید شد. و اینکه اغلب فضای بیشتری برای دراز کردن پاهایتان خواهید داشت.

البته توجه داشته باشید که این فضاهای بین موانع و صندلی‌ها در همه‌ی هواپیما یکسان نیستند. در بعضی از هواپیما فضای بین مانع و صندلی خیلی کم است و صندلی خیلی ناراحت می‌شود. یا اینکه در نزدیکی دستشویی قرار می‌گیرد و طبعا باز خوب نیستند. پس در انتخاب این ردیف‌ها دقت بیشتری کنید.

صندلی هواپیما

خلاصه مناسب‌ترین صندلی هواپیما

مناسب‌ترین صندلی هواپیما برای سفرهوایی راحت و بدون استرس: صندلی وسط و روی بال هواپیما

مناسب‌ترین صندلی هواپیما برای سفرهای شبانه و طولانی: صندلی کنار پنجر و در قسمت جلوی هواپیما به خاطر تکیه سر

مناسب‌ترین صندلی از نظر فضای بیشتر برای دراز کردن پا: صندلی کنار راهرو در ردیف دوم خروجی

مناسب‌ترین صندلی برای خروج سریع از هواپیما در سفرهای کار و کوتاه: صندلی‌های نزدیک به قسمت جلوی هواپیما. البته در هواپیماهایی که در راهرو صندلی دارند، ردیف سمت چپ حتی بهترند.

مناسب‌ترین صندلی برای ایمنی بیشتر: صندلی‌های قسمت عقب هواپیما

مناسب‌ترین صندلی برای استفاده از پریز برق: صندلی‌های وسط هواپیما

مناسب‌ترین صندلی برای مسافران سنگین وزن: صندلی‌های کنار راهرو

صندلی هواپیما

انتخاب صندلی هواپیما

در خطوط هوایی داخل می‌توانید از متصدی تحویل کارت پرواز بخواهید که صندلی مورد نظرتان را برای شما انتخاب کند.

توصیه می‌کنیم در صورتی‌که حتما باید صندلی خاصی را انتخاب کنید، حتما خیلی زودتر از زمان پرواز در فرودگاه حاضر باشید تا پیش از دیگران بتوانید کارت پرواز دریافت کنید.

برای پروازهای داخلی باید حداقل یک ساعت زودتر از اعلام پرواز در فرودگاه حاضر باشید. و برای پروازهای خارجی هم باید از دو ساعت قبل‌تر در فرودگاه باشید. در صورتی‌که دیرتر در فرودگاه باشید احتمال اینکه صندلی‌ مورد نظرتان را نتوانید داشته باشید وجود دارد و در نهایت ممکن است تجربه سفر خوبی نداشته باشید.

صندلی هواپیما

البته در بیشتر خطوط هوایی خارجی می‌توانید بعد از خرید بلیط پروازتان و با مراجعه به سایت شرکت مربوطه از وضیعت صندلی‌ها مطلع شوید و به انتخاب خودتان جای مورد نظرتان را انتخاب کنید. معمولا در سایت‌های خطوط هوایی اطلاعات نظیر فضای پا، عرض صندلی، امکان خم شدن پشتی صندلی، نزدیکی صندلی به نقاط مختلف هواپیما نظیر توالت و در خروجی و بال هواپیما، امکانات دردسترس صندلی نظیر صفحه نمایش، هندفون و... را می‌توانید مشاهده کنید.

صندلی هواپیما