اصفهان، ابیانه، کویر متین آباد (نوروز 1400)

خدمات

بیمه مسافری

میان وعده

پرداخت ورودیه ها

صبحانه بوفه

راهنما تور

نوع تور

هنر و فرهنگ

طبیعت گردی

برنامه سفر

روز اول (از روستایی در کنار برزرود تا شهری در جوار زاینده رود)

صبح زود از تهران به سوی ابیانه حرکت می‌ کنیم. صبحانه را در یکی از بهترین رستوران‌ های بین‌ راهی نزدیک قم می‌ خوریم. بر سر راه اصفهان نخست به روستای ابیانه می‌ رویم. در کوچه­ پس‌ کوچه های ابیانه گشتی می زنیم که چون رشته‌ ای، مرواریدهای سرخ خانه‌ ها و عمارت‌ ها را به هم وصل می‌ کنند. زنان و مردان با پوشیدن لباس‌ های رنگی، ابیانه را رنگارنگ کرده‌ اند. در ابیانه به بازدید از آتشکده ی هارپاک می‌ رویم و پس از صرف ناهاری دلچسب، راهی نطنز می‌ شویم. مسجد جامع با گنبد مخروطی فیروزه‌ رنگش یکی از شاهکارهای معماری دوره ی تیموری است که در باغ شهر نطنز آرام گرفته‌ است. پس از بازدید از مسجد جامع نطنز، سری به کارگاه های سفال‌ سازی می‌ زنیم که قدمتی به اندازه ی تاریخ نطنز دارند. آنگاه مسیرمان را به سوی اصفهان ادامه می دهیم تا با اقامت در هتل یک روز بیادماندنی را به پایان ببریم.

روز دوم (اصفهان شهر هزار نقش و نگار)

صبح پس از صبحانه راهی گشت و گذار در اصفهان می‌ شویم. گشت نخست اصفهان، دیدار از میدان نقش جهان است. میدان نقش‌ جهان، مجموعه‌ ای از طرح و رنگ و نبوغ و خلاقیت‌ ایرانی است. قدم‌ زنان وارد میدان می‌ شویم. نخست به سراغ مسجد جامع عباسی می‌ رویم. گنبدخانه ی مسجد، صدای سخن هوش ایرانی را با سنگ نامدارش در فضای مسجد پخش می‌ کند. پس از بازدید از مسجد جامع سری به مسجد شیخ لطف‌ الله می‌ زنیم. اینجا گرچه از خشت و خاک است اما نقش‌ های رنگارنگ بهشتی اش هوش و حواس از هر ببیننده ای می رباید. پس از دیدار از مسجد شیخ لطف‌ الله به عمارت عالی قاپو می‌ رویم. از پله‌ های عمارت بالا می‌ رویم تا به ایوان رو به میدان برسیم. از این بالا میدان با همه زیبایی‌ هایش رخ می‌ نماید. سپس راهی بازار قیصریه می‌ شویم. در بازار قیصریه گشت می‌ زنیم. چشم و دست را پارچه‌ های قلم‌کار و خاتم‌کاری‌ها و دیگر صنایع دستی بازار قیصریه نوازش می‌ دهد. ناهار را در یکی از بهترین رستوران‌ های اصفهان می‌ خوریم و برای استراحتی کوتاه به هتل باز می گردیم. عصر هنگام راهی ادامه ی گشت‌ها می‌ شویم. چهلستون اولین مقصد ماست. صدای گردش آب، موسیقی قصه ی شاهکارهای پادشاهان صفوی می‌ شود. در شاه‌نشین کاخ، نظری به نقاشی‌ های یادگار صفویان می‌ زنیم و تاریخ شکوهمند صفوی را بار دیگر دوره می‌ کنیم. پس از تماشای نازدارترین باغ ایرانی، راهی خواهر بهشتی اش، کاخ هشت بهشت می شویم. عمارتی که گویی فرشتگان آن را در زمین خاکی بنا کردند. پس از تماشای هشت بهشت به دیدار جریان زندگی بخش اصفهان، زاینده رود و پل های تاریخی اش می رویم. بر پل‌ خواجو و سی و سه پل قدمی می زنیم و از بلندای پل های تاریخی، رود نیمه خاموش زاینده رود را می‌ نگریم. پس از گشت و گذار در پل‌ های تاریخی به هتل باز می‌ گردیم.

روز سوم (عتیقی بر خاتم فیروزه ی اصفهان)

پس از صرف صبحانه به سراغ مسجد عتیق می رویم که گچبری های محراب اولجایتو، آن را به شاهکاری بی بدیل در عصر ایلخانی تبدیل کرده است. دو گنبد نظام الملک و تاج الملک همچون استاد و شاگردی در مقابل هم رخ می نمایند و دل از دیدار این همه هنر، به پرواز در می آید. پس از دیدار مسجد جامع عتیق برای تماشای جنبش مناره هایی که دل هر بیننده ای را به لرزش می آورد، راهی منارجنبان می شویم و سپس برای صرف ناهار به یکی از بهترین رستوران های اصفهان می رویم. پس از ناهار راهی جلفا می شویم. جلفا میراث مردمانی است که خانه و کاشانه ی خود را چندصد سال پیش رها کردند و به اصفهان آمدند تا در ساختن بهشتی در کرانه ی زاینده رود نقشی داشته باشند. شاید معروف ترین یادگار ارامنه ی اصفهان کلیسای وانک است. برای رسیدن به این عبادتگاه ارامنه از میان کوچه پس کوچه هایی عبور می کنیم که سالیان دراز است شاهد همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان و مسیحیان اند. به وانک، کلیسای جامع جلفا، می‌رسیم. نخست سری به نیایشگاه می زنیم. نقاشی های دیوار و سقف نه تنها راوی تاریخ مقدس مسیحیان است، بلکه نمایشگر هنر ارامنه ی ایران هم هست. سپس به موزه ی کلیسا می رویم و در تاریخ، هنر و فرهنگ ارامنه سیر می کنیم. نام اصفهان با هنر موسیقی گره خورده است. خانه ی موسیقی فرصتی برای گوش جان سپردن به نغمه ی سازهایی به قدمت اصفهان است.

روز چهارم (آهنگ کاروان)

پس از صبحانه اتاق ها را تحویل می دهیم و شهرِ هزارنقش اصفهان را وداع می گوییم و به سوی گستره های آرامش بخش کویر پیش می رویم. از میان غوغای بکر طبیعت راهی متین آباد می شویم. در کمپ کویر متین آباد اتراق می کنیم و از آنجا افتان و خیزان، سوار بر جهاز شتران رمل های کویر را می پیماییم. از جاذبه ها و دیگر سرگرمی های منطقه ی نمونه ی گردشگری متین آباد لذت می بریم. گشت و گذار تور اصفهان را با روایت آب آغاز کردیم و در کویر با حکایت خاک به فرجام می بریم.

اطلاعات سفر

عنوان
اصفهان، ابیانه، کویر متین آباد (نوروز 1400)

مناسب برای
خانواده همراه با کودکان

هزینه
اقتصادی

سطح سختی
آسان

محل اقامت
هتل

حمل و نقل
اتوبوس VIP

ملزومات مورد نیاز
کفش مخصوص راه پیمایی

خدمات
وسیله نقلیه توریستی

جاذبه ها

روستاي تاريخي ابيانه، گذر از کوچه پس کوچه هاي روستاي سرخ فام، بازديد از آتشکده ی هارپاک، شاهکار مسجد جامع نطنز، کارگاه فعال سراميک سازي نطنز، میراث جهاني ميدان نقش جهان (مسجد امام، مسجد شيخ لطف الله، عمارت عالي قاپو و بازار قيصريه)، عمارت هشت بهشت، منارجنبان، پل هاي تاريخي سي و سه پل و خواجو، میراث جهانی مسجد جامع عتيق اصفهان، میراث جهانی چهلستون، پياده روي در محله ی جلفا، کليساي وانک، خانه موزه ی موسيقي، اکو کمپ کويري متين آباد، مزرعه ی ارگانيک، پياده روي بر تپه هاي ماسه بادي و امکان استفاده از شتر سواري و دوچرخه سواري در کوير

لوازم ضروری سفر
دارد